Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 03:01

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Next
Author Message
 Post subject: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja CFS
PostPosted: Thu Mar 26, 2009 05:38 

Oon 43 vuotias nainen, kolmen lapsen äiti. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Söin muutaman vuoden tyroksiinia ja 12/2006 aloin vaihtamaan armouriin. Jossain vaiheessa sen jälkeen tein sylkitestin ja lääkäri määräsi hc:tä 20mg/vrk af:ään. Vuoden verran popsin sitä ja sitten aloitin alasajon. Se oli hankalaa, piti tiputella annosta hitaasti ja murustellen. Yksi pahin oire oli jalkojen valtava turpoaminen tuossa laskuyrityksessä. Kenkiä ei saanut jalkaan ja kotona paljain jaloin vaivalloisesti kävelin.

Armour-annokseni on ollu tasainen jo pitkän aikaa, mutta tämä mahdoton uupumus vaan pysyy. En jaksa tehdä juuri mitään… ystäviä en ole tapaillut tai edes puhelimessa jutellut heidän kanssaan pariin kolmeen vuoteen. Kotityöt on rempallaan, ja kaupassa käyntikin on jäänyt… ei huvita ja lisäksi saan helposti kassalla jonkinlaisen paniikkikohtauksen kun pitäisi laittaa nimi pankkikorttikuittiin, vapinaa ja jännitystä. Tuntuu että välttelen kaikkia sos. tilanteita. Vaikka nukun paljon, aina on nuukahtanut olo. Väsyn pienestäkin rasituksesta valtavasti ja hengästyn helposti. Siis täysin saamaton olo.

Nyt on alkanut myös sydänoireet… sydän tykyttää, on kuin joku puristaisi sitä ja rytmihäiriöitäkin on. Verenpainetautiin syön beetasalpaajia mutta ne eivät auta tuohon sydämeen. Ennen olin allerginen vain pujolle mutta nyt noita allergian aiheuttajia on tullut lisää. Päänsärky on taas jokapäiväistä ja välillä on omituista kovaa vihlontaa… olen oikein säikähtänyt, että aivohalvausko iskee. Migreenit olivat melkein jokaviikkoisia mutta beetasalpaajat saattoivat auttaa niihin, enää kärsin siitä harvoin. Hämäränäkö on heikentynyt niin että on kamalaa jos joutuu ajamaan pimeässä. Autojen valot, takavalotkin häikäisevät aivan sokeaksi, samoin liikennevalot. Hankin uudet lasit, hajataitto oli lisääntynyt paljon (oon likinäköinen), mutta uudet lasitkaan ei auttanut yhtään. Tuskin vieläkään näen telkkarista tekstejä sohvalla istuessa. Vyöruusu kanssa vaivaa ajoittain.

Masennus ja ahdistus ovat hiipineet mieleen. En innostu mistään, mikään ei enää huvita. Olo tuntuu niin turhauttavalta. Olen monta vuotta odottanut että kunhan kilpparin vajis saadaan hoidettua niin olen oireeton, mutta kun ei. Onhan lääkitys toki auttanut moneen asiaan… en palele, ei ole jatkuvaa kuvotusta ja pahoinvointia, kynnet ei enää lohkeile jne… mutta tämä olo muuten. Töissä en ole voinut käydä pariin kolmeen vuoteen. Ensimmäinen vuosi meni sairauslomalla, mutta sen jälkeen ihan omalla lomalla. Sain viime kesänä opiskelupaikan sosiaalialalle, mutta jouduin siirtämään sitä, näin ensin vuodella, mutta tuntuu etten ole vielä syksylläkään opiskelukunnossa. Stressaan asioista paljon.
Tammikuussa multa poistettiin kohtu. Se kipeytyi yhtäkkiä ja jouduin menemään päivystykseen sairaalaan. Siellä oli iso myooma joka oli ilmeisesti kuoliossa, kun kivut oli niin kovat. Sitä ennen vuodot oli tosi runsaita ja kestivät pitkään… vuotoväli oli lyhyt.

Mitäköhän unohdin… mitä mieltä olette, voisiko oireet johtua cfs:stä?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 26, 2009 05:47 

Kyllä, se on mahdollista. Mietin vaan, että onko sinulla edelleen lisämunuaisen vajaatoimintaa, joka voisi selittää osan noista oireista. 20 mg hydrokortisonia päivässä on jo kohtuullisen iso annos, esim. itselleni on määrätty lisämunuaisen vajaatoimintaan hydrokortisonia ja harvemmin sitä otan yli 10 mg päivässä (tarpeen mukaan nollasta n. 12-15 milligrammaan, jos on oikein paha tilanne).

Onko Armour-annoksesi siis säädetty sen mukaan, että isommasta annoksesta tulee liikatoiminnan oireet?

Myoomat ovat ilmeisesti CFS:ssä normaalia yleisempiä - tai ainakin CFS:ää sairastavien lähisukulaisilta on tutkimusten mukaan normaalia useammin poistettu kohtu ja yleensä syynä ovat myoomat. Oma äitini ja isoäitinikin ovat niistä kärsineet.

Suosittelisin rytmihäiriöihin kokeilemaan koentsyymi Q10:ä eli ubikinonia. Itselläni se on poistanut CFS:n aiheuttamat rytmihäiriöt n. 90-prosenttisesti. Beetasalpaajissa on se ongelma, että vaikka ne ovat periaatteessa rytmihäiriölääkkeitä, ne estävät elimistön omaa Q10:n tuotantoa ja voivat siis jopa pahentaa ongelmaa pitkällä tähtäimellä.

Onko sinulta tutkittu esim. autoimmuunisairauksia tai hormonipuutoksia (jos on kilpirauhasen ja lisämunuaisen vajaatoimintaa, on usein puutetta myös esim. testosteronista, DHEA:sta ja kasvuhormonista, tosin jälkimmäistä on todella vaikea selvitellä)? Onko suvussasi autoimmuunisairauksia, esim. reumaa? Oletko saanut vyöruusuun mitään lääkitystä ja jos kyllä, onko se helpottanut oloasi muuten (kuin vyöruusun osalta)?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 26, 2009 05:57 

Itsekin vasta tässä lähiaikoina kuulin että tuo mun hc annos oli aika korkea. Mutta se mahdollisti armour-annoksen noston ilman tykytyksiä... muuten en oikein huomannut siitä mitään apua. Armouria mulla menee nyt 9 grainia päivässä joten sekin on melkoinen määrä :roll: Silti ei ole liikatoiminta-oireita.

Mulla on katottu vasta-aineet verestä ja ne oli normaalit, biopsiaa ei ole tehty. Suvussa on kyllä paljon kilpirauhasvaivoja, lähimmät vajikset on äiti, veli ja sisko. Veljellä ainakin on autoimmuunimuoto ja vasta-aineet taivaissa. Reumaa en ole kuullut kenenkään sukulaisen sairastavan.

Vyöruusuun en ole koskaan hakenut mitään lääkettä, se tulee ja menee itsestään. Pitääpä ostaa tuota Q10. Mä täältä olenkin jo kahlaillut tietoa ja tuon jo huomasin. Hyvät sivut!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 26, 2009 06:02 

Ei ole käsittääkseni mitenkään normaalia, että vyöruusu "tulee ja menee" (Onhan se varmasti vyöruusu? Täällä joku oli saanut väärän vyöruusudiagnoosin). Syynä voi olla immuunipuutos tai geenivirhe, joka heikentää elimistön puolustuskykyä herpesviruksille (joihin vesirokkoviruskin kuuluu). Se voisi olla myös mahdollisen CFS:si taustalla. Yleensä vyöruusuun kannattaa hakea lääkkeet, sillä ne vähentävät riskiä, että se aiheuttaa pitkäaikaiset (jopa pysyvät) hermokivut, jotka tunnetaan nimellä postherpeettinen neuralgia. Samat antiherpesviraaliset lääkkeet voivat auttaa myös CFS:n oireisiin (koska sairauden takana on usein jokin herpesvirus), jolloin kuuri voisi hyvällä tuurilla valottaa myös muiden oireidesi syytä.

Jännä, jos sinulla kerran oli testien mukaan lisämunuaisen vajaatoimintaa, mutta silti et huomannut juuri vaikutuksia noinkaan isosta hydrokortisoniannoksesta. Itse jos olen oikein "vajareissa" niin 2-3 mg voi jo tuoda tosi ison parannuksen oloon.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 26, 2009 06:08 

Hyvä tietää. Mä en edes tiennyt et se mikä mua vaivaa on vyöruusu, mutta sit sisko kertoi omastaan ja mä sanoin et mulla on just samanlainen. Tosta af:stä sen verran että en oikeastaan tiedä olisinko muuten hc:tä tarvinnut kun tuohon nostovaiheeseen... mulla oli sylkitestissä lukemat alakanttiin mutta alle viitteen oli vain ilta-arvo. Lääkäri kellä kävin silloin, on aika helposti antamassa/suosittelemassa hc:tä.

Edit:
Niin siis se mitä luulen vyöruusuksi, ilmaantuu aina vasemman reiden sisäpuolella polven yläpuolella. Ensin se on kipeä ja kosketusarka, sit tulee selvärajainen punainen läntti joka on täys pientä rakkulamaista näppylää ja kutisee kauheesti.

Täs kattelin niin saattakin olla ruusu mikä mulla on eikä vyöruusu.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 28, 2009 03:02 

Olipa taas yhenlainen yö. Illalla olin niin väsynyt et tokkurassa laitoin kännyn herättään 5:40 kuten arkiaamuisin... en muistanut et on lauantai tulossa eikä tarttee herätellä muksuja kouluun.

Noh, heräsin sit kännyn herätys-soittariin, otin sen käteen kuten normaalisti laittaakseni herätyksen pois ja noustakseni ylös. Mutta eipä se mitään ollutkaan herättänyt... ihan pimeenä ja kello oli vaille kaksi :shock: Samaa toistui n. 10 kertaa loppuyön aikana ja lisäksi yksi oikea herätys. Yöllä kyllä sit muistin et onkin lauantai eikä koulua ja koitin mielessäni toistella sitä mut ei auttanut. Tosiaan aina selvästi kuulin sen herätyksen joka kerta... kauhee stressi jo kouluaamuistakin :?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 20, 2009 02:01 

Helene, syötkö vielä 9kpl Armouria/pvä. Se on ihan hirveän suuri määrä. Mä syön 3 kpl Armouria ja lasten tabun Thyroksiinia ja sillä T3v On jo yli viitearvon. Tykyttely on selvästi lisääntynyt tuosta Armourista, lisätä en sitä enää aio. Mitä sulla tuo T3V on, muita kilpirauhasarvoja ei tarvi mitata tuon Armourin kanssa. :o

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 23, 2009 04:52 

Tällä hetkellä menee 8 armouria. Nostolla 9:ään en huomannut mitään vaikutusta joten jatkan tolla nykyisellä jolla oon ollut jo reilun puoli vuotta. Mä en muista mun arvoja, säätelen olon mukaan lääkärin suostumuksella. Mulla saattaa olla jonkunlainen resistenssi koska joudun syömään noin isoa annosta... hormoonit ei mee solutasolle vaan jää vereen pyörimään :? Suurin annos jonka tiedän jonkun syövän on 13 tbl/pvä. Käytkö muuten kilpparifoorumilla? Mä oon ollut sielä jo vuosia :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 23, 2009 05:19 

Tai sitten hormoni ei vaan imeydy? Kilpirauhashormonit ovat tosi herkkiä imeytymiseroille.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 23, 2009 11:14 

Mikäli olen oikein ymmärtänyt (syön siis itse pelkkää tyroksiinia), niin moni on suositellut armourin nielemisen sijaan antamaan sen liueta suussa. Tehostaisi imeytymistä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 24, 2009 07:32 

Niin mä teenkin, kielen alla imeytän :)

Profile  

Post subject: Katsokaapas tämä linkki!
PostPosted: Wed May 27, 2009 09:28 

---------

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 09:45, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 05:09 

....

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 05:57, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 07:13 

Mulla lopetettiin tuo Armour sivuvaikutusten takia. Lääke oli tukusta loppu ja huomasin sivuvaikutusten helpottuvan huomattavasti. Nyt syön pelkkäää Thyroksiinia kesän ja syksyllä lisätään synteettinen T3 soppaan. mukaan. Muuntohäiriö on todettu kokeilla.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 29, 2009 10:15 

http://www.tpa-uk.org.uk/thyroid_adrena ... nction.pdf
Kilpirauhasfoorumilta löytyi tuollainen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 217 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]