Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Dec 18, 2017 09:42

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Ylikuntotila CFS:n syynä
PostPosted: Sat Mar 20, 2010 04:14 

Yritän hahmottaa cfs:ää ja omaa suhdettani siihen... Olen entinen kilpaurheilija ja urani päättyi ylikuntoon eli liiallisen harjoittelun tuomaan krooniseen väsymykseen. Oireet ovat hyvin samanlaiset kuin cfs:ssä. Onko kenelläkään tietoa, onko kyse samasta elimistön tilasta lääketieteellisesti?
Ja onko kenelläkään toisella samaa kokemusta: liikaa urheilua ilman riittävää lepoa, lisänä kehno ruokavalio ja sitä kautta totaaliuupumus, joka kestää vuosia. Olen lopettanut urheilun 15 vuotta sitten, enkä edelleenkään kestä fyysistä rasitusta. Puolen tunnin hiihtolenkistä olen kipeänä viikon. Olo on kuin jyrän alle olisi jäänyt, koko kroppa on voimaton, pää on kuin pumpulilla täytetty, ajattelu ei suju, suussa on outo maku ja usein iskee myös migreeni. Jumpan jälkeen hyvä olo noin pari tuntia, sen jälkeen olo nuhjuinen, väsynyt, unen laatu heikko, monta päivää ihan veto pois, pahimmillaan menee viikko toipuessa. Kuulostako tämä cfs:ltä?

Profile  

Post subject: Re: Ylikuntotila CFS:n syynä
PostPosted: Sat Mar 20, 2010 06:42 

En oikein osaa ottaa kantaa, mutta sinua varmaan kiinnostaisi lukea tämä kolme vuotta vanha viestiketju, jossa on puhuttu hieman samasta aiheesta. Valitettavasti tämä käyttäjä ei sittemmin ole postaillut. viewtopic.php?f=2&t=74

Onko sinulle tehty mitään tutkimuksia? Oletko kokeillut mitään lisäravinteita/luontaistuotteita, esim. Q10 tai karnitiini? Millaisessa kunnossa siis olet, jos et urheile? Entä jos esimerkiksi kävelet jonkin verran? Sen voin sanoa, että jos on CFS, niin puolen tunnin hiihtolenkki on hyvin huono idea...

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 10:42 

Maija wrote:
En oikein osaa ottaa kantaa, mutta sinua varmaan kiinnostaisi lukea tämä kolme vuotta vanha viestiketju, jossa on puhuttu hieman samasta aiheesta. Valitettavasti tämä käyttäjä ei sittemmin ole postaillut. viewtopic.php?f=2&t=74

Onko sinulle tehty mitään tutkimuksia? Oletko kokeillut mitään lisäravinteita/luontaistuotteita, esim. Q10 tai karnitiini? Millaisessa kunnossa siis olet, jos et urheile? Entä jos esimerkiksi kävelet jonkin verran? Sen voin sanoa, että jos on CFS, niin puolen tunnin hiihtolenkki on hyvin huono idea...

Hei,
Urheiluaikoina kuumeilin ja oireilin monin eri tavoin (useimmat oireet kuten cfs:ssä), mutta silloin lääkärit, 90-luvun alussa, totesivat vaan että sinunhan täytyy olla hyvässä kunnossa kun kerran liikutkin noin paljon. Perusverikokeista ja sydänfilmistä ei silloin mitään löytynyt.
Pari vuotta sitten tehtiin taas samat tutkimukset eikä mitään löytynyt. Diagnoosina on pelkkä migreeni ja hartiasärky, hoidoksi lisää liikuntaa ja särkylääkkeitä. Tosin en ole osannut kertoa koko oireiluani, koska olen yrittänyt sen itseltänikin pimittää voidakseni jatkaa intohimoista liikuntaani.
Aikoina, jolloin en ole ehtinyt liikkumaan paljoa, olen voinut paljon paremmin. Vuosi sitten liityin kuntosalille ja sen jälkeen oireilu on pahentunut ja uusia oireita on ilmaantunut.
Pahimpina aikoina puolen tunnin kävelylenkki riitti siihen, että olo oli monta päivää huono, nykyisin sen kestän, jopa tunnin kävelyn rauhalliseen tahtiin jos en käy riehumassa jumppasalilla...
Millainen olo cfs ihmisille tulee liikunnasta?

Profile  

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 10:55 

Annikki wrote:
Maija wrote:

Hei,

Luin viestiketjun ja entisen urheilijan tarina olisi voinut olla omani! Samon miran tuntemukset liikunnan jälkeen.
Itsellänikään ei ole tutkimuksissa mitään löytynyt, tosin koko oireistoa en ole edes kertonut, olen yrittänyt itsellenikin uskotella, että hyvin voin ja voin siis hyvillä mielin jatkaa urheilua. Tällä hetkellä minulla on tutkimuksen kuukautishäiriöistä kesken ja huomenna lääkäriin puh aika. Taidan ottaa muutkin oireet esille.
Liityin vuosi sitten kuntosalille ja olen käynyt aktiivisesti jumpissa ja oloni on mennyt tasaiseen tahtiin huonommaksi ja mukaan on tullut uusia oireita.
Viikko sitten tuli pysäytys kun jumpan jälkeen makasin kolme päivää päänsäryssä, lihasheikkoudessa ja lievässä kuumeessa, samoin kuukautishäiriöt (välivuodot) ovat ilmestyneet tämän vuoden aikana. Lisäksi uusina oireina siedän alkoholia huonosti (lasillisesta voin voida huonosti monta päivää) ja saunassa alkaa huimaamaan muutamassa minuutissa. Cfs:n oirelistalta voin raksia pelottavan monta kohdalle osuvaa...
Tutustuin näihin sivuun ja ylipäätään koko asiaan vasta perjantaina, kävin samantien ostamassa mg-valmistetta, Q10 ja b-vitamiinia. Ja yritän työstää sitä tosiasiaa, että kuntosali ei minulle sovi. Luopuminen aktiivisesta liikunnasta on vaikeaa, taidan olla siitä riippuvainen.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 07:30 

Eräs psykiatri sanoi kerran kun en saanut nukuttua yms että olen kuin ylikuntoinen urheilija eli kroppa käy jostakin syystä ylikierroksilla ja en ole kilpaa urheillut 30 vuoteen ts ylikuntoa voi siis olla henkisestikin.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 07:55 

Ylikierroksilla pyörimisen syynä voi olla lisämunuaisen vajaatoiminta. Itse jos otan liian vähän hydrokortisonia en saa unta vaikka olisin kuinka väsynyt ja mieli luuppaa samoissa jutuissa lähes pakkomielteisesti. Siitä en tiedä, liittyykö kortisoli tai lisämunuaisen vajaatoiminta jotenkin/mitenkään fyysiseen ylikuntotilaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 08:40 

Muistaakseni multa on mitattu aamuinen kortisoli tms ja oli kait normi?

Mutta todellakin yöllä mielessä pyörii "pakonomaisesti" vaikka mitä :-)

Profile  

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 08:46 

Normaali aamukortisoli ei kerro vielä juuri mitään. Suosittelen lukemaan Hoidot-alueelta kortisoni/kyypakkauskokeilusta - se kertoo paljon varmemmin, onko tällä alueella vikaa.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 09:05 

Maija wrote:
Normaali aamukortisoli ei kerro vielä juuri mitään. Suosittelen lukemaan Hoidot-alueelta kortisoni/kyypakkauskokeilusta - se kertoo paljon varmemmin, onko tällä alueella vikaa.

Taisin kerran tehdä ton testin kyypauksella
ja minusta tulos ettei valitettavasti auttanut?

Profile  

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 10:22 

Minulla on nyt jälkeenpäin käynyt mielessä, että minullakin on voinut olla eräänlainen ylikuntotila tuolloin 2004 ennen sairastumistani vaikken ole todellakaan mikään urheilija koskaan ollut. Olin paria vuotta aiemmin sairastanut suhteellisen pahaa masennusta ja olin silloin suunnilleen vuoden päivät ihan kirjaimellisesti vain maannut sängyssä käytännöllisesti katsoen koko ajan (koko masennuskausi kesti 2-3 vuotta). Välillä saattoi mennä kolmekin viikkoa etten käynyt ulkona edes postia hakemassa tai roskia viemässä. Kunto meni siis tuona aikana todella huonoksi.

Paranemisen myötä lisäsin pikkuhiljaa liikuntaa ja tuolloin 2004 se on ollut määrällisesti ihan normaalilla tasolla, n. 3-4 kertaa viikossa reipasta kävelyä tai pyöräilyä ja kotijumppaa käsipainojen kanssa. Olin silloin kesällä tosi hyvällä mielellä ja oli hirveä halu mm. lähteä opiskelemaan ja etenkin parantaa sitä edelleen surkeaa kuntoa. Siispä sain kuningasidean yrittää opetella juoksemaan. Hölkyttelin ihan vain minuutin-parin pätkiä kerrallaan kävelylenkin lomassa tuon 3-4 kertaa viikossa mutta sekin oli minun huonolle kunnolleni todella rankkaa, juoksupätkällä käytiin aina ihan suorituskyvyn ylärajoilla ja lähellä maksimisykkeitä.

Loppukesästä muistan, että jossain vaiheessa lenkillä käynti tuntui usein tosi raskaalta. Joillain kerroilla syke nousi omituisen nopeasti, toisilla taas ihmeellisen hitaasti. Pidin aina näitä omituisia oloja huomatessani useamman päivän tauon ennen seuraavaa lenkkiä, sillä olin jostain lukenut että ylikuntotila on mahdollista myös huonokuntoisilla liikkujilla ihan yhtä lailla ellei helpomminkin kuin urheilijoilla. Tauoista huolimatta nämä tilanteet kuitenkin toistuivat aina silloin tällöin ja syksyllä sitten alkoi se selittämätön kuume, johon meikäläisen liikuntaharrastukset tyssäsivät.

Annikille sanoisin kuitenkin, että älä missään nimessä lopeta liikuntaa kokonaan että säilyttäisit kuitenkin jonkinlaisen peruskunnon. Joudut toki mukauttamaan liikuntaa kevyemmäksi ja kuuntelemaan kehosi viestejä tarkalla korvalla, että milloin uskaltaa tehdä mitäkin (tai mitään). Noita tuntemuksia oppii kuitenkin aika hyvin ajan mittaan tulkitsemaan ja "aavistamaan", että nyt jos teen jotain fyysistä, tästä saattaa tulla seuraamuksia.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 26, 2010 08:31 

Veikkaan että se pään/aivojen ylikunto tulee stressistä tms,
ei liikunnasta joka minusta kohtuudella poistaa stressiä!

Profile  

PostPosted: Wed Apr 07, 2010 01:39 

Hei Annikki..Ooksä kattonu mykoplasman vasta aineita ikinä??koska toi sun tarinas on tismalleen samanlainen kun mulla..mulla oireet johtuivat kroonisesta mykoplasmasta joka pääasias aiheutti keskushermosto sekä ääreishermosto oireita..mutta nyt pitäis vaan päästä muista tulehduksista eroon niin hyvää tulee..

Profile  

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 12:48 

Nimitys "ylikunto" on vähän harhaanjohtava tässä tärkeässä asiassa ja se hämärtää ongelman vakavuutta. Itse painin tämän saman vaivan kanssa. Liikuntalääketieteessä kuvaavampi nimitys on "ylirasitus" ja siitä toipuminen on todettu olevan vaikeassa tilassa todella pitkäaikainen prosessi.

Olen nyt reilut kaksi vuotta koettanut saada apua sairauteen ja sitä on koko ajan käsitelty psykiatrisena ongelmana. Lopulta Hyksin työkyvynarviointilaitoksella todettiin, ettei masennuslääkkeistä ole apua mutta ainoaksi hoidoksi ehdotettiin pitkäkestoista psykoterapiaa ilman perusteluja. Ehdotuksesta oli se hyöty, että ryhdyin sen jälkeen aktiivisesti itse etsimään selitystä näille samoille oireille, joista tekin olette kertoneet.

Heikki Rusko on jo vuonna 1989 käsitellyt ylirasitustilan syitä ja hänen mukaan liikunnallinen ylirasitus on vain yksi tekijä, joskin selkeimmin määriteltävissä. Muita ovat primaaristen tarpeiden tyydyttämiseen liittyvät stressit (uni ja muu lepo, ravinto), psyykkiset ympäristötekijät (kuten omien ja ympäristön tavoitteiden ristiriitaisuus) ja sosiaaliset stressit (mm. suhteet valmentajaan, perheeseen, joukkuetovereihin, työtovereihin, asuinympäristön muutokseen). Tämä siis valmennuksen näkökulmasta.

Itse olen nuorempana onnistunut hankkimaan lievän fyysisen ylirasitustilan, josta palauduin. Nyt vanhempana ajauduin vakavaan työstressiin jota yritin ratkaista valvomisella, eli tein töitä myös öisin lähes kymmenen vuotta ja liikunta jäi. Eli kyllä näissä tilanteissa puhutaan varmaankin samanlaisesta elimistön ylirasitustilasta (stressistä) joka kaiketi on eri asia kuin Krooninen väsymysoireyhtymä vaikka lähes kaikki oireet ovat samanlaisia.

Tätä asiaa on käsitellyt Hyksin ylilääkäri Antero Leppävuori mielestäni vähän harhaanjohtavasti (tai puutteellisesti) asiaan liittyvässä katsauksessaa duodecim-lehdessä 2006. Hänen mielestään stressi voi myös laukaista Kroonisen väsymysoireyhtymän. Ja hoitosuosituksiaan Krooniseen väsymysoireyhtymään hänen mielestään ovat kevyt liikunta ja pitkäkestoinen psykoterapia. Toisaalta hänen mielestään minua ei vaivaa Krooninen väsymysoireyhtymä (en ole niin voimaton) vaan pitkäkestoinen stressi.

Kun olen nyt asiaan perehtynyt ja löytänyt paremmin tietoa stressin vaikutuksesta elimistöön voin todeta, että oireet ovat hyvin samankaltaisia ja ne jäävät päälle vaikka itse stressin aiheuttajaa ei enää olisikaan. Stressiä on pystytty myös paremmin määrittelemään fysiologisin termein ja sitä kautta hoitosuosoituksiakin löytyy selkeämmin kuin Krooniseen väsymysoireyhtymään.

Olenkin nyt varannut ajan Jyväskylään Likesin lääkärille Harri Selänteelle. Hän on tutkinut urheilijan ylikuormitustilan ja työuupumuksen yhteisiä fysiologisia tekijöitä. Josko häneltä löytyisi ajatuksia myös ylikuormitustilasta toipumiseen kun olen huomannut, että pelkkä fyysinen ja psyykkinen lepo ei auta.

Palautumisiin...

Profile  

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 11:47 

antti.tahkapaa wrote:
Nimitys "ylikunto" on vähän harhaanjohtava tässä tärkeässä asiassa ja se hämärtää ongelman vakavuutta...

Kun olen nyt asiaan perehtynyt ja löytänyt paremmin tietoa stressin vaikutuksesta elimistöön voin todeta, että oireet ovat hyvin samankaltaisia ja ne jäävät päälle vaikka itse stressin aiheuttajaa ei enää olisikaan. Stressiä on pystytty myös paremmin määrittelemään fysiologisin termein ja sitä kautta hoitosuosoituksiakin löytyy selkeämmin kuin Krooniseen väsymysoireyhtymään.

Mitä hoitosuositusia olet löytänyt? Onko niistä ollut apua?

Ylirasitus kuulostaa minustakin paremmalta termiltä kuin ylikunto, joka voi kuulostaa asiaan perehtymättömästä jopa siltä, että on vähän liiankin hyvässä kunnossa. Lääkäri Sarah Myhill puhuu myös ylirasituksesta kaikkia Cfs potilaita koskevana ilmiönä. Samat lainalaisuudet toipumisen suhteen pätee kuin terveillä mutta ylirasitus iskee todella vähäisestäkin toiminnasta.

Olen ymmärtänyt, että Cfs voi olla hyvin erilainen eri ihmisillä ja jotkut voi siksi esim olla kokopäivätyössä. Leppävuoren väite, ettet ole riittävän voimaton cfs potilaaksi, tuntuu siksi hieman oudolta. Toki on hyvä, jos pääsee myös käsiksi syihin uupumuksen takana. Toivottavasti se onnistuu ja toimivia hoitoja löytyy. Tuloksista olisi mielenkiintoista kuulla.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 04:05 

Antero Leppävuori on koko asiasta pihalla kuin lumiukko. Kirjoitin hänen CFS-katsausartikkeliinsa vastineen, jossa korjasin kaikki virheet (joita oli kymmeniä) ja siitä tuli pidempi kuin alkup. artikkelista. :-P En tajua miten niin kelvoton katsausartikkeli edes meni läpi - vaikkei tietäisi koko asiasta mitään, niin siinä on paljon sisäisiä ristiriitoja yms. Mutta kaipa se on Suomessakin niin, että CFS:stä saa julkaistua mitä tahansa, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä, kunhan tyrmää koko jutun mahdollisimman psykosomaattiseksi.

Tietysti nuo miehen hoitosuositukset jo puhuvat omaa karua kieltään...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]