Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Dec 14, 2017 09:50

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS vai flunssaa?
PostPosted: Wed Jan 12, 2011 01:14 

Te, joilla cfs oireilee flunssatyyppisillä oireilla kuten kuumeella, pystyttekö erottamaan milloin kyse on vielä flunssan jälkimainingeista ja milloin "tavallisesta" huonosta olosta?

Itse olen nyt 2,5 viikkoa ollut flunssassa ja tuntuu siltä, että pitäisi jo olla terve kun ei kukaan muukaan näin pitkään sairasta tavallista pikkuflunssaa. Kyse on kuitenkin mielestäni edelleen flunssaan liittyvästä kuumeilusta, eikä pätkääkään nappaisi mennä takaisin töihin. Huominen on viimeinen sairaslomapäivä ja ainakin vielä tänään on ollut selkeästi sairas (= kuumeinen, huimausta, silmien tarkennushäiriötä) olo, vaikka varsinaisia flunssaoireita ei enää olekaan. Poskionteloissa tosin ilmeisesti on jotain, sillä sain antibioottikuurin kaikututkimuksen ja haastattelun perusteella, joten huono olo voi ihan oikeastikin johtua siitä kun antibioottikuuria on kestänyt vasta pari päivää.

Jos olisin terve, en epäilisi olojani yhtään, vaan sanoisin suoraan flunssan vielä jatkuvan, mutta nyt sitä koko ajan jotenkin epäilee omia tuntemuksiaan ja tuntee syyllisyyttä kun "lintsaa" töistä. Parin tunnin töissä olon jälkeen loppupäivä menee ihan usvassa hoiperrellen, joten ei sekään tunnu oikein mielekkäältä. Lisäksi pelkään, että liian aikainen töihin paluu voi vain pidentää flunssasta toipumista entisestään (huomioiden, että 'rasitus' tarkoittaa cfs:ssä ihan muuta kuin terveellä ihmisellä). Onko teillä jotain nyrkkisääntöä tällaisten tilanteiden ratkaisuun? Missä flunssa loppuu ja cfs alkaa?

Profile  

Post subject: Re: CFS vai flunssaa?
PostPosted: Wed Jan 12, 2011 12:35 

Kyllä CFS:ssä flunssa voi kestää hurjan pitkään. Itselläni aikoinaan ennen kuin aloitin lisäravinteet ja lääkkeet sairastin joskus parainfluenssaa viisi viikkoa, josta ensimmäiset kaksi viikkoa oli kuumetta vähintään 38,5C... Parainfluenssa on toki normiflunssaa rankempi, mutta mieheni selvisi siitä viikossa parissa. Poskiontelontulehduskin voi kyllä tehdä hurjan kipeän olon.

Sitä paitsi, ei sillä oikeasti ole merkitystä mistä on kyse. Lääkärille voi toki olla, mutta jos kyse on siitä, että koet "lintsaavasi" töistä. Selkeästi et ole työkykyinen, oli syy mikä tahansa! Jos menet töihin liian aikaisin, siitä on varmasti haittaa, kuten itsekin arvelet. (Ja suurin osa tällä foorumilla olevista ei pysty tekemään töitä ollenkaan, tai vain hyvin kevennetyllä aikataululla...)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jan 12, 2011 03:51 

Aikaisempina vuosina olen ollut flunssaton. Nyt minulla on ollut ainakin kolme flunssaa. Ehkä kohtuu siitä, että olen vähän polttanut. Huono juttu!

Mutta nyt luulisi, että viime viikon flunssa olisi ohi, mutta olen vaan aika väsynyt ja tekisi mieli vaan levätä. Vähän masentunut ja armottoman uupunut. Yleensä pystyn suunnilleen arvioimaan jaksamistani, mutta nyt olen vaan veto pois. Luulisin, että on flunssaa. Jää vaan sellainen kumma olo päälle?! Silloin olen vaan ollut itselleni armollinen ja levännyt niin paljon kuin tarttee. jos olisin työelämässä, niin varmaan tekisin minimin mitä pystyy ja muut ajat lepäisin. Mutta jos et jaksa vielä töissä niin ehkä on sitten paras lepäillä ja hoitaa itseä.

Itsekin mietin, että kuuluisiko tässä jo mennä lääkäriin.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 04:28 

Sain nyt loppuviikonkin sairaslomaa, toivottavasti olo paranee pian. Huomaan muuten, että oma suhtautuminen lääkäreihin on muuttunut cfs:n myötä. Olen tällä viikolla molemmilla kerroilla mennyt lääkärille hirveä jännitys päällä, että saankohan sairaslomaa vai ei. Terveellä ihmisellä ei kävisi mielessäkään etteikö voisi saada sairaslomaa, jos kerran on kuumetta. Nytkin itseasiassa lääkäri itse sanoi: "Ei kannata - eikä tietysti saakaan - mennä töihin kun on kuumeessa.".

Silloin alussa kun joutui jatkuvasti ramppaamaan lääkärissä ja syytä kuumeilulle ei löytynyt, lääkärit toistuvasti toivat esille kuinka tuo samainen 37,3 kuin tänä aamunakin "ei ole kuumetta". Samoin ehdoteltiin kaikkea tosi fiksua, kuten "mitä jos et vähään aikaan mittaisi kuumetta" ja sitten kuitenkin seuraavalla käynnillä kysyttiin paljonko kuumetta on ollut. Tai että lämpöily (siis ei kuume!) johtuisi kuukautiskierrosta, vaikka e-pillereitä käyttäessähän ei kai edes tapahdu ovulaatiota, joten miten voisi tulla ovulaation jälkeistä lämmön nousuakaan...

Kaikesta tästä on sitten jäänyt alitajuntaan, että lääkärit eivät kuitenkaan ota tosissaan: kynnys sairasloman hakemiseen on selvästi noussut ja yritän aina kun mahdollista kikkailla niillä omalla ilmoituksella saatavilla kolmen sairaspäivän jaksoilla. Nyt kun minulla on ollut pidempi hyvä jakso (kuumetta ollut vain satunnaisia päiviä kesän jälkeen, ellei ole ollut muuta sairautta), on tämän kolmen viikon flunssan aikana tuntunut ihan käsittämättömältä miten olen silloin aiemmin jaksanut käydä töissä kun olo on ollut päivästä toiseen tällainen. Toivottavasti siihen ei enää tarvitse palata.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 04:30 

just me wrote:
Mutta nyt luulisi, että viime viikon flunssa olisi ohi, mutta olen vaan aika väsynyt ja tekisi mieli vaan levätä. Vähän masentunut ja armottoman uupunut. Yleensä pystyn suunnilleen arvioimaan jaksamistani, mutta nyt olen vaan veto pois. Luulisin, että on flunssaa. Jää vaan sellainen kumma olo päälle?!

Minullakin on aiempina vuosina flunssasta jäänyt vielä sen parannuttua varmaan melkein kuukaudeksi sellainen epämääräinen vetämätön olo. Mitään viitteitä flunssaan ei enää ole ollut, mutta on vain väsyttänyt selvästi tavallista enemmän.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 12:44 

Hei,

"Hauskaa" huomata, että muillakin on syyllinen olo lääkärille mentäessä.
Jos itse satun sairastumaan työpäiväksi, niin ainakin menen töihin, ihan kuin näyttämään, että todella olen sairas.
Ja lääkärille hiiviskelen pitkin seiniä anteeksi pyydellen.
Että enhän minä muuten sitä sairauslomaa, mutta kun mulla on niin hirveästi kuumetta!

Olo on sellainen, kuin varastaisi työnantajalta, että olisi lusmu.
2,5 v sitten olin 1,5kk poissa töistä, kun se sairausloma minulle määrättiin, vaikka estin. Itkin ja paruin siellä lääkärillä, etten voi olla poissa ja lääkäri, oikein empaattinen psykiatri, katsoi mua ja totesi, että tuollaisenako menasit töihin mennä. Olin silloin kyllä vakavasti masentunut. Esimieheni ensimmäinen kommentti minulle oli, että ihankos huvikses päätit lomailla.
Ja mä olin silloin kyllä ihan hajalla. Tajusin sen itsekin kun asiakas tuli mun luo, niin aloin itkemään, että ei kovin ammattimaista toimintaa. Silti sairauslomalle jääminen oli VELTTOUTTA ja SITOUTUMATTOMUUTTA.

että on siinä sitten tuo työnantajapuolikin vielä syyllistämässä.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 21, 2011 01:29 

Ei se "nolostelu" koske vain pitkäaikaissairaita. Suomessa on, kuten sanotaan, protestanttinen työmoraali. Toki löytyy niitäkin, jotka surutta krapulapäivänä soittavat töihin olevansa flunssassa, mutta useimmat ovat päinvastaisia.

Mieheni (joka hyvä jos kerran vuodessa on poissa töistä) sairasti tällä viikolla influenssaa ja koki hirveää syyllisyydentunnetta siitä, ettei voinut mennä töihin (toimistotyö, ei deadlineja nyt lähiaikoina, joten mikään maailmanloppu se ei työpaikalle ollut), vaikka pomo sähköpostissa ja puhelimessa vakuutti, että otat vain rauhallisesti ja tulet takaisin töihin kun olen parantunut. Firma ei onneksi edes kaivannut mitään sairaslomatodistusta neljän päivän poissaolosta (vaikka eiköhän se vielä yski ja niiskuta aika vakuuttavasti töihinkin palattuaan...) Hän tuntui pitävän itseään ihan lintsarina ja itse asiassa nostin silloin esiin sen, mitä Miran lääkäri oli sanonut: kuumeisena ei tarvitse - eikä saakaan - mennä töihin.

Se ei tietysti yhtään auta asiaa, jos pomokin tuntuu pitävän lintsarina! Aika kauheaa kohtelua.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 12:23 

Mira wrote:
Minullakin on aiempina vuosina flunssasta jäänyt vielä sen parannuttua varmaan melkein kuukaudeksi sellainen epämääräinen vetämätön olo. Mitään viitteitä flunssaan ei enää ole ollut, mutta on vain väsyttänyt selvästi tavallista enemmän.
Voikohan samalla tavoin käydä esimerkiksi noro-viruksen aiheuttaman vatsataudin jälkeen? :roll: Sairastin noin viikko sitten parin päivän ajan rajua vatsatautia ja sen jälkeen on ollut tasaisen huono olo: aina väsyttää ja lihakset ovat kipeät. Muut perheenjäsenet ovat jatkaneet elämäänsä ihan terveinä jo monta päivää sitten (tosin heillä ei olekaan CFS:ssää..)
Tosin tämä ei ole mitään uutta minulle "pikkuflunssien" jälkeen (tosin viimeisen parin vuoden ajan "pikkuflunssat" ovat aiheuttaneet minulle joka kerta keuhkoputkentulehduksen tai keuhkokuumeen) : kun muilla perheenjäsenillä on jo aikoja sitten flunssat parantuneet niin minä olen se joka vain jatkaa ja jatkaa sairastelua :x Tämä pienimpienkin tautien parantuminen on minun CFS:n sairastumisen jälkeen ollut aina hyvin pitkä ja kivinen tie ja täytyy myöntää että henkisesti se on välillä aika rankkaa kun tosiaan huomaa miten "normaali-ihmiset" jatkavat perusflunssan jälkeen elämäänsä ilman suunnatonta väsymystä ja muita epämääräisiä oireita :(

Profile  

PostPosted: Sat May 28, 2011 04:16 

^ Ihan tuttua. Tänä talvena olen sairastanut parikin vatsatautia ja kummankin jälkeen on jäänyt kuume ja kova väsymys päälle.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]