Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Dec 19, 2018 11:23

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Onko krooninen väsymysoireyhtymä autoimmuunisairaus?
PostPosted: Wed Apr 11, 2018 09:48 

Netissä väitetään, että CFS on autoimmuunisairaus mutta jotkut lääketieteelliset julkaisut sanovat, että asia ei ole niin yksiselitteinen. Mikähän on totuus tällä hetkellä?

Profile  

Post subject: Re: Onko krooninen väsymysoireyhtymä autoimmuunisairaus?
PostPosted: Wed Apr 11, 2018 07:30 

Liekö tähän lopullista vastausta missään, mutta itse tahtoisin ajatella että CFS on oireyhtymä jossa tietyissä tapauksissa voi olla autoimmuuniyhteyksiä ja toisissa ei niinkään. Lääketieteen erikoisala-ajattelu johtaa siihen että jos olet erikoisalan x edustaja alat nähdä kaikkialla x:ään liittyviä oireita. Olisiko jossain vaiheessa tutkimusvastuu CFS:stä ollut immunologeilla, jolloin kaikki vähän erikoisempi voisi vaikuttaa autoimmuunilta? Autoimmuunisairauksien määrä on kasvussa länsimaisen elintavan, ravinneköyhän ruuan, kemikaalialtistuksen jne vuoksi, mutta en oikein näe suoraa yhteyttä CFS:ään. Elimistössä on huomattava määrä kudostyyppejä joita vastaan CFS voisi hyökätä, mutta eipä mitään yleispätevää mekanismia ole osoitettu.

Wikipediasta: Autoimmunity has been proposed to be a factor in CFS; however, the only relevant finding is a subset of patients with increased B Cell activity and autoantibodies, possibly as a result of decreased NK cell regulation or viral mimicry.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 12, 2018 12:23 

ele wrote:
Autoimmuunisairauksien määrä on kasvussa länsimaisen elintavan, ravinneköyhän ruuan, kemikaalialtistuksen jne vuoksi,

Autoimmuunisairaudet ovat kasvussa liian hygienian, sekä loisten ja infektioiden vähäisyyden vuoksi. Terveellistä ruokaa on riittävästi tarjollla kerrankin koko ihmiskunnan historiassa ja kemikaalialtistus on vähäisempää kuin koskaan (luonnossakin on kemikaaleja, huom.).

Profile  

PostPosted: Thu Apr 12, 2018 12:58 

Varmaan kumpikin on omalta osaltaan oikeassa.

Tässä yksi kirjoitus aiheesta.

https://www.studio55.fi/terveys/article ... sta/124602

Profile  

PostPosted: Fri Apr 13, 2018 05:51 

CFS:ssä voi esiintyä autovasta-aineita, mutta mitä todennäköisimmin ne eivät ole sairauden syy. Esim. AIDSissa voi myös esiintyä autovasta-aineita, mutta eihän se ole pohjimmiltaan autoimmuunisairaus vaan infektiosairaus.

Pololla on hyvin kiinnostava teoria siitä, miksi CFS:ssä voi syntyä autovasta-aineita, mutta olen ymmärtänyt, ettei siitä saisi puhua julkisesti, kun osa hänen teorioistaan on vielä salaisia. Mutta olennaista on, että jos teoria on oikeassa, on ihan turha keskittyä autovasta-aineisiin, ne korjaantuvat kyllä jos itse pääongelma korjataan.

Byron Hyde kyllä uskoo, että aivojen autoimmuunitulehdus (vaskuliitti) olisi olennainen osa CFS:ää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Apr 14, 2018 10:07 

Kuinkahan monella "CFS:läisellä" on lihasdystonia? Minulla on. Senkään aiheuttajaa ei tiedetä varmuudella. Dystonian tunteva lääkäri on minulle tähdentänyt, että muiden minua hoitavien lääkärien pitäisi tietää, että minulla voisi olla autoimmuunisairauksia. En sitten tiedä, että takoittiko lääkäri sitä, että dystoia olisi autoimmuunisairaus.

Dystoniassahan vika on aivoissa liikkkeiden säätelyn alueella. Minulla sen seuraus ilmenee niska-hartiaseudulla (kaulan alueen, nimelltään servikaalinen dystonia). Dystonia voi joillakin esiintyä muilla sille tyypillisillä alueilla, on olemassa esim. kirjoittajan kramppi ja yleistynyt dystonia.

Minulla on todettu, että dystonia vaihtaa paikkaa niskan-kaulan alueen eri lihaksissa. Tätä eivät lääkärit ole vuosien varrella oikein ymmärtäneet, että näin voi tapahtua. Monille pistetään hoidoksi botuliinitoksiinia aina (3-4 kk:n välein) saman lihaksen samaan paikkaan tutkimatta EMG:llä, että missä kohti toimintavirhe ilmenee. Siksi hoito ei aina tehoa kuten pitäisi.

Koska lihasdystonian ilmenemispaikka vaihtelee, voisi siitä päätellä, että aivoissa tapahtuu jatkuvasti jotakin muutosta, esimerkiksi vasta-aineiden määrällistä ja alueellista vaihtelua. Maija mainitsi tuossa edellä Hyden ehdottaman aivojen autoimmuunitulehduksen (vaskuliitin). Tällainen sopisi minusta myös dystoniaani.

Minulla on todettu myös autonomisen hermoston häiriöitä. Nämä voisivat liittyä samaan aiheuttajaan kuin dystoniakin. Aivojen nestetasapainon ym. säätelyalueella voi olla jotakin virhettä. Hypotalamus säätelee myös aivolisäkkeen toiminnan kautta monia hormoneja ja elimistön tapahtumia.

Oireeni ovat vuosien ja vuosikymmenten aikana olleet jotenkin käsittämättömiä ja kummallisesti vaihtelevia. Mitähän niiden takana on? Ei ole kauan, kun kysyin endokrinologiltani, miksi minulla ilmenee silloin tällöin jotakin kummallista. Hän on sitä vaihtelua vuosia ja vuosia ihmetellyt mutta viimeksi sanoi, että ne johtuvat autonomisen hermoston säätelyhäiriöistä.

Minulla on kyllä ollut aikamoinen pitkäaikainen rasitus ja burn out. Mitä ne lienevät tehneet elimistöni säätelyjärjestelmille? Tosin minulla on myös ainakin reumasairauksille altistava antigeeni (HLA-B27). Meillä suvussa on paljon suolistosairauksia, epäilen, että ne ovat sen aiheuttamia. Minulla suolisto-oireita on vaihtelevasti, onneksi vähäisemmässä määrin.

Minä olen alunperin maalaislapsi, joten luulisin, että puolustusjärjestelmäni on saanut kunnon koulutuksen sen tunnistamiseen, mikä on vierasta ja mikä omaa. Selviä allergioita ei minulla ole. Miksi sitten soluni hyökkäisivät omia solujani vastaan?

Jos Polo lähtee tekemään tutkimusta CFS-potilaista, niin mielestäni pitäisi ottaa huomioon potilaiden kaikki mahdolliset sairaudet ja oireet. Dystoniakin on niin huonosti tunnettu sairaus ja vaihtelee vaikeusasteeltaan; sitä ei helposti tunnisteta. Lihasoireinen potilas saa tavallisesti jonkin muun diagnoosin, esimerkiksi fibromyalgia tai jopa "korvienväli"syyn. Niitäkään oireita ei pidä tutkimusessa jättää huomiotta, jotta saataisiin selville, kuinka monioireisesta sairaudesta on kysymys - vai onko monta eri sairautta. Tai on siis porauduttava perimmäiseen syyhyn.

Kirjoitin tämän pikaisesti, ajattelematta enempää.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]