Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Oct 19, 2018 05:15

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lämpö ja CFS
PostPosted: Fri Mar 23, 2018 08:53 

Aiemmin lämpö/helle ja aurinko paransi oloani todella paljon. Siksi olen käynyt Kaakkois-Aasiassa vähintään kerran vuodessa talvisin. Olen nytkin Thaimaassa 4 kk. Aluksi helteen vaikutus oli, kuten aiemminkin, positiivinen ja voimistava. Tilanne muuttui nopeasti parin kuukauden jälkeen. Nyt tuntuu ettei kroppa siedä lainkaan hellettä. Heikotus, huimaus ja aivosumu tulevat nopeasti auringonotosta.
Miten muilla lämmön ja auringon vaikutus? Minulla CFS-diagnoosi ollut useita vuosia.

Profile  

Post subject: Re: Lämpö ja CFS
PostPosted: Fri Mar 23, 2018 02:11 

Minulla tuo lämmön siedettävyys vaihtelee. Jos olen pitkään ollut hyvin uupunut, en kestä lämpöä. Jos taas on parempi vaihe menossa enkä ole niinnsairas niin minulla ei ole ongelmaa lämmöstä.

Tuo kuulostaa muuten syöttösoluaktivaatiosyndrooman oireelta.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 23, 2018 05:24 

Tuollaisesta syndroomasta kuulen ensimmäisen kerran. Voitko kertoa tarkemmin! Mistä löytyy tietoa?

Profile  

PostPosted: Fri Mar 23, 2018 06:24 

Palstalla on ollut siitä kirjoituksia. Luepas vaikka tämä ketju:

viewtopic.php?f=16&t=1701

Ja tässä Maijan julkaisema kirjoitus syöttösolutaudeista:

http://www.hankalapotilas.net/2015/11/m ... olutaudit/

Profile  

PostPosted: Fri Mar 23, 2018 07:19 

Pelkään kesää, romahdus tai useampi tullut jokaisena, joka kerta pahempana. En kestä hellettä, en yhtään. Oireet kutakuinkin kuin kuvailit.
Olen tosin jonkinaikaa ollut siinä uskossa josko kyse olisi ollut enemmänkin lisämunuaisista, hypokortisolismi kun löytyy. Tulevana kesänä saa nähdä selviääkö paremmin kun kortisonilääkitys parempi ja A käytössä (viime kesällä tauolla, kuivun ilman). Hope so.

Tuo että myös syöttösolutaudin oire, olikin uusi tieto. Jäi aiheesta luku taannoin kesken kun aivot sanoivat sopimuksen irti.
Millä tapaa sitä kautta vaikuttaa, tai siis, onko kentis keinoa/lääkettä vaikuttaa tässä tapauksessa jos sitä olisikin taustalla?

Perehdyn kyllä uusiksi itse nuihin keskusteluihin/kirjoituksiin kunhan aivot sallivat.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 23, 2018 08:12 

Minä en ole kestänyt/sietänyt lämmintä tilaa, kuumuutta, hellettä tai saunaa vuosikymmeniin. Tulee just tuo vetelä, voimaton olo ja migreeni pahenee. Minulla ei tule niitä parempia hetkiä että sietäisin lämpöä.

Viime kesä meni paremmin, kun oli hellkettä heikonlaisesti. Kesäpäivinä mene ulos klo 20-21.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 23, 2018 09:53 

Ylenpalttinen histamiinihan se on se, mikä syöttösolusairaudessa aiheuttaa kaikenmoisia oireita. Histamiinin eritys syöttösoluissa voi lisääntyä mm: fyysisestä rasittumisesta, stressistä, kiihtymisestä/suuttumisesta, lämpötilan vaihteluista (sauna, auringonpaiste, helle, pakkanen), tiettyjen lääkkeiden syömisestä (joku varjoaine ja opiaatteja) ja hieronnasta. Olikohan siellä muita... ja histamiini elimistössä voi lisääntyä myös histamiini- ja salisylaattipitoisien ruokien syömisestä, mahdollisesti myös epäspesifisten histamiinin vapauttajien (esim. mansikka) syömisestä.

Antihistamiini on yksi MCAS lääkkeistä. Annostus on yleensä suurempi kuin lääkepakkauksessa lukee.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 24, 2018 12:37 

Syöttösolusairauksissa oireita aiheuttavat monet muutkin syöttösolujen tuottamat aineet kuin vain histamiini. Blogistani löytyy hyvä teksti (ei minun kirjoittamani): http://www.hankalapotilas.net/2015/11/m ... olutaudit/ sekä kirjoittamani arvostelu alan "raamatusta": http://www.hankalapotilas.net/2017/02/k ... nst-occam/

Täällä on muuten paljon ketjuja jo aiheesta lämpö. Minulle kuumuus on hengenvaarallista, koska se voi laukaista lisämunuaiskriisin. Muuten siedän kuumuutta siedettävästi, kylmää huonommin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Mar 24, 2018 11:33 

Minä olen aikoinaan hehkunut kuumuutta niin, että sisareni ei tykännyt olla minun lähellä sekä "polttaneeni" itse itseäni eli raajat piti pitää irti kehostani tai toisitaan käydessäni nukkumaan.

Kuumuutta hehkuminen ei ole enää yhtä paha ongelma, kyllä se silti kesään kuuluu...

Kylmyyttä siedän vaihtelevasti. Siedän paremmin kylmää vettä kuin lämmintä. En voisi pestä kuumalla vedellä astioita, tuntuu kuin kynnet irtoaisivat. Haalealla voin pestä. Kylmä vesi saa aikaan kovan pakotuksen, tunnen ihan kudosten supistumisen.

Se mikä on ovelaa, niin voin kävellä paljain jaloin kylmällä betonilla ilman ongelmia. Neoropatiaa minulla ei ole enää viimesimmän tutkimuksen mukaan. Ilmeisesti LPG-hoito auttoi siihen. Kudokset toimivat sen verran paremmin, että sääreni ja reiteni ovat vielä kaventuneet 0.5-1,5cm

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]